Angående testamente och äktenskapsförord

Gäller detta även om vi har ett testamente sen tidigare där jag ärver 25 % ?

Med äktenskapsförord (allt är enskild egendom):

Make 1 äger 400 000kr

Make 2 äger 600 000kr

Make 1 avlider, ingen bodelning görs. Detta innebär att dödsboet efter make 1 är värt 400 000kr. Arvingen ärver omedelbart egendomen.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Jag förstår inte riktigt frågan, men skall svara så gott jag kan! Återkom gärna om jag har missuppfattat frågan.

Situationen är alltså om jag förstår det rätt den att det finns ett testamente på 25 % av Make 1:s egendom till dig, medan Make 1 och Make 2 har sådana äktenskapsförord att all egendom är enskild och ingen bodelning därför sker. Dödsboet efter Make 1 behåller därmed samtlig egendom, till ett värde av 400 000 kr. Om inget testamente fanns skulle egendomen enligt lag fördelas mellan arvingarna. Har man inga barn, kan man testamentera exakt hur man vill. Även om man har barn, har man dock möjlighet att testamentera bort upp till 50 % av sin egendom till någon annan. De övriga 50 % av egendomen tillkommer ens bröstarvingar - barn eller exempelvis barnbarn om barnen har avlidit - som "laglott", och kan inte testamenteras bort(7 kap. 1 och 3 §§ Ärvdabalken, https://lagen.nu/1958:637#K7).

Utifrån detta finns det ingenting som hindrar att du får de 25 % av egendomen som testamentet talar om så länge eventuella bröstarvingar kan få ut sin andel; arvskiftet sker helt enkelt efter bodelningen och utifrån vad dödsboet har för egendom efter denna. Detta gäller vare sig du är Make 2, ett barn till Make 1 eller någon annan.

Hoppas att jag besvarade din fråga, och återkom som sagt om det är något annat du undrar!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare