Angående förtal och blogginlägg

En fd vän ska anmäla mig för grovt förtal för jag skrev på hennes blogg och ifråga satte vrf hon hängt ut mig på den oh skrev där med vrf hon då hängt ut 2 namn för barn misshandel oh drog missbruk samt att hon skulle kanske knipa igen då hon har 4 barn med 4 olika pappor hur långt kommer hon med detta ?

vi är fd vänner som tjafsat i flera år men sj pratar sen 2013 oh nu lägger hon upp på sin blogg att jag ljuger om missfall m.m

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Som jag uppfattar din fråga har du skrivit på en persons blogg att hon har fyra barn med 4 olika personer. I personens blogg fanns uppgifter om andra personer som gjort sig skyldiga, eller enligt personen var skyldiga till barnmisshandel och drogmissbruk.

Mot bakgrund av denna information kommer här en kortfattad redogörelse för vad som gäller för förtal och grovt förtal.

Förtalsbrottet regleras i 5 kap 1 § Brottsbalken som du hittar HÄR. Den som utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller på annat sätt lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning döms för förtal.

För att avgöra om huruvida det rör sig om grovt förtal ser man på hur den ärekränkande uppgiften genom sitt innehåll eller den omfattning i vilken den blivit spridd eller om den varit ägnad att medföra allvarlig skada (5 kap 2 § Brottsbalken).

Att skriva på någons blogg att denna personen har fyra barn med fyra olika personer är inte en sådan uppgift som är ägnad att utsätta denna för andras missaktning, i den mån det beskrivs i din fråga.

Att på en blogg skriva att någon har gjort sig skyldig till brott är däremot att utpeka någon som klandervärd, detsamma gäller att påstå att någon är drogmissbrukare. Detta gäller oavsett om uppgifterna är sanna eller inte. Personen som har skrivit det blogginlägget kan därför ha gjort sig skyldig till förtal.

Hoppas att jag lyckades bringa lite klarhet i situationen. Du är välkommen att återkomma med fler frågor.

Joakim WahlgrenRådgivare