Angående avhysning av "hyresgäst"

Hej! Jag har ett problem som jag behöver lösa där en hyresgäst har fått en nyckel av vaktmästaren till en lägenhet han skulle få hyra. Dock skulle han egentligen inte fått nyckeln eftersom varken hyran eller depositionen har betalats. Han har dock flyttat in och varken skickat tillbaka kontrakt vi bett honom skriva på eller betalat någon hyra. Föreligger ett hyresförhållande? Om ja, kan vi då vräka honom eftersom han inte betalat hyran? Om nej, hur får vi då ut honom ur lägenheten?

Lawline svarar

Hej,

och tack för din fråga till oss på Lawline!

För frågor om hyra se Jordabalkens (JB) 12:e kapitel även kallad "Hyreslagen" som du hittar https://lagen.nu/1970:994#K12P1S1. Vid ingående av hyresavtal finns inga formkrav och huruvida avtal ingås skriftligen eller muntligen har ingen betydelse för att ett giltigt avtal ska komma till stånd. Det ska upprättas skriftligen endast om hyresgäst eller hyresvärd uttryckligen begär det (se 12 kap. 2 § JB). Ett hyresförhållande torde ha uppkommit om ni och er "hyresgäst" först muntligen kommit överens.

Vid allvarliga avtalsbrott från andrahandshyresgästens sida kan hyresavtalet däremot sägas upp i förtid. Om hyresgästen missköter sig eller inte betalar in hyran har du som hyresvärd alltid rätt att säga upp hyresavtalet. Oavsett huruvida det föreligger ett hyresförhållande eller inte i det här fallet har ni alltså rätt att säga upp "hyresgästen" (12 kap. 42 § JB). Enligt 12 kap. 8 § JB ska en uppsägning vara skriftlig om hyresförhållandet varat längre än tre månader. En uppsägning får bara vara muntlig om hyresförhållandet varat max tre månader i följd då uppsägningen sker, och om hyresvärden lämnar ett skriftligt erkännande på uppsägningen.

När det gäller avhysning av hyresgäst ska detta göras via ansökan till Kronofogdemyndigheten med yrkande om betalningsföreläggande och handräckning för avhysning. Ni måste också delge" hyresgästen" och socialnämnden om avhysningen- En hyresgäst har nämligen en tre veckor lång återvinningsfrist på sig att betala in all icke erlagd hyra, denna treveckorsfrist börjar löpa i och med delgivningen. Om hyresgästen eller socialnämnden inte betalar inom dessa tre veckor kan kronofogden avhysa din hyresgäst.

Jag råder dig i nuläget att dels kontakta polisen då det är oklart om hyresförhållande uppstått och ett hemfridsbrott eller olaga intrång kan ha skett. Kontakta även socialtjänst och kronofogden angående avhysning av er "hyresgäst".

Vänligen,

Amanda RasmussonRådgivare