Ang. gränsdragningen mellan gräl och brottslig ärekränkning

Hej jag vill veta om vad lagen säger om ärekränkning o ofredande mm.Var går gränsen när gräl mellan människor övergår i brott.Jag fick ett sms från en person som sa att fortsätter du o anklaga så anmäler jag dig till polisen o få skadestånd mm.Människor hotar ofta med polisanmälan vid gräl o meningsmotsättningar.Om man ej hotat någon mm är det då brottsligt?Att säga ellet skriva du är dum o du behöver vård är det brottsligt?Vill veta vad lagen säger i detta, då folk ibland hotar med anmälan vid gräl mm

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Att hota med att anmäla annan för begånget brott i syfte att förmå denne företa eller underlåta viss handling kan vara att anse som ”olaga tvång” (se 4 kap. 4 § brottsbalken). För att sagda brott skall anses begånget krävs utöver uppsåt att hotet haft någon av nämnda effekter och att det tvång som utövats varit otillbörligt. Någon tydligt gräns varvid en påtryckning övergår till att vara brottslig existerar som troligen framgår icke, men av såväl praxis som lagtextens ordalydelse kan ändå relativt tydligt utläsas att ett hot är otillbörligt i de fall det inte har något samband med det brott gärningsmannen uppger sig vilja anmäla. Att hota med att anmäla någon för snatteri för att förmå vederbörande förnedra sig själv eller dylikt vore följaktligen inte tillbörligt medan det kan anses mer proportionerligt och följdriktigt att använda en möjlig anmälan om skadegörelse som påtryckningsmedel för att förmå en skadeståndsskyldig part att utge regelrätt ersättning.

I de fall endast kränkande tillmälen eller dylika smädelser uttalas är det istället möjligt att brottet ”förolämpning” begås (se 5 kap. 3 § brottsbalken). Även i detta fall finns inga klara riktlinjer för när kränkningar (i regel verbalinjurier) övergår till att vara brottsliga eftersom lagtexten endast talar om kränkande tillmälen, beskyllningar och ett skymfligt beteende i största allmänhet. Praxis på området ger emellertid sken av att det för straffbarhet som regel torde krävas något mer än bara en enstaka kränkning i det förbigående, likväl som gärningsmannen måste uttrycka denna i annat syfte än att endast ge uttryck för smärta eller dylikt (uppsåt måste föreligga).

Vad slutligen gäller ”ofredande” bör endast påpekas att sådant som regel kräver någon form av fysisk kränkning (realinjurie) i de fall agerandet består i någon form av skymfligt beteende, varför det (alltsomoftast) inte blir tal om något ofredande i situationer då verbala kränkningar utbytts (jfr. 4 kap. 7 § brottsbalken).

Brottsbalken finner du här.

Vänligen,

Gustaf WiklundRådgivare