Ändringar gjorda av hyresgäst

hej! har jag som fastighsägare rätt att ta ut någon ersättning av någon hyresgäst

som utan tillstånd har målat på kakel och dragit ut en linoleummatta (som blev lagd 6mån innan

hyresgästen flyttade in) och mattan var delvis skadad? mattan finns ihoprullad men

hyresgästen vägrar att sätta tillbaka den o vägrar ta bort färgen från kaklet.

får hyresgästen göra så och vart vänder man sig i sådan tvist?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras av Jordabalkens (JB:s) 12 kapitel. JB 12 kap. 24 a § ställer upp en tvingande rättighet för en hyresgäst att måla/tapetsera om eller annan liknande åtgärd på egen bekostnad, i det hyrda utrymmet. Det är alltså mindre förbättringsåtgärder som hyresgästen har rätt att utföra och jag anser att riva upp linoleummattan och måla över kakel är en större åtgärd som kräver samtycke av dig, hyresvärden.

Om rätten anser att åtgärderna som företagits är jämförliga med målning/tapetsering blir hyresgästen endast ersättningsskyldig om åtgärderna försämrat bruksvärdet på det hyrda utrymmet. Kan du visa att värdet sänkts har du god chans att få ersättning och det samma gäller givetvis om åtgärderna inte kan anses vara jämförbara med en vanlig ommålning.

Du vänder dig till hyresnämnden för att kräva ersättning, det framgår av samma paragraf det vill säga JB 12 kap. 24 a §.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Behöver du vidare hjälp med din situation är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare