FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt14/05/2013

Ändring i vårdnaden när föräldrar brister i omsorg

Hej! Jag är en kille på 19 år, med dansk bakgrund så det kan förklara min nivå av språkbruk och jag vill be om ursäkt ifall det gör det besvärligt att läsa. Så, jag har en vän som nyligen blev tillsammans med en tjej från Mellan-Sverige som har det tufft hemma, hennes mamma, bror och pappa utöver alla våld mot henne. (Alla under mellan till kraftig berusning) Föräldrarna är sepererade sedan en stund tillbaka (jag vet inte hur länge) men båda är alkoholister. Hon har tidigare haft en pojkvän som också slog henne och en enstaka gång till och med våldtagit henne. Hon har inte anmält föräldrarna eller brodern för någonting, men ex-pojkvännen blev anmäld men det blev (vad hon har sagt) inte mycket av det. Hon undrade om det finns någon möjlighet att få andra vårdnashavare än hennes föräldrar samt hur hon skulle gå till väga för att anmäla hennes föräldrar för det de har gjort. Hon frågade mig för att jag ju är vän med hennes pojkvän och för att jag läser juridik på gymnasienivå men jag kunde tyvärr inte svara på hennes frågor. Så jag skickar frågan vidare till er; Kan hon få nya vårdnadshavare? Hur går hon till väga med ev. anmälan? (ska tillägga att tjejen är 14 år för nuvarande)

Lawline svarar

Tack för din fråga. Föräldrabalken (1949:381) (FB) är tillämplig. Enligt 6:7 FB gäller följande. Om båda vårdnadshavarna (föräldrarna) gör sig skyldig till missbruk eller försummelse eller i övrigt brister i omsorgen om barnet på ett sätt som medför bestående fara för barnets hälsa eller utveckling, ska rätten besluta om ändring i vårdnaden. Detta görs på talan av socialnämnden.

Om vårdnadshavare förordnas särskilt, utses någon som är lämpad att ge barnet omvårdnad, trygghet och en god fostran. Den som är underårig får inte förordnas till vårdnadshavare. Två personer kan utses att gemensamt utöva vårdnaden, om de är gifta med varandra eller är sambor, 6:10 a § 1-2 st. FB.

Hon kan alltså inte på egen hand yrka detta i domstol. Det är till socialnämnden i sin kommun, alternativt socialkontoret under denna nämnd, som din vän ska vända sig. Information om denna nämnd, inklusive kontaktuppgifter, bör finnas på kommunens hemsida. Om detta känns besvärligt, föreslår jag att hon vänder sig till skolkuratorn eller sjuksköterskan på sin skola för psykiskt stöd och råd.

Om det är så att din vän skulle vilja att föräldrarna och pojkvännen lagförs för gärningar som eventuellt skulle kunna betecknas som misshandel och våldtäkt, så är det till närmaste polisstation eller Åklagarmyndigheten som hon ska vända sig.

Lycka till!

Lars BålmanRådgivare