Ändring i undertecknat dokument utan den undertecknandes vetskap

Hej Om två personer gör underskrift på dokument, och den ena får originalpapper och den andra kopia, den part som har originalpapper kan han/hon göra tillägg på original utan den andre partens vetskap före inlämnande till myndighet, t.ex. till försäkringsbolag.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det som du beskriver låter i det närmaste som urkundsförfalskning eller bedrägeri, 14:1 respektive 9:1 i Brottsbalken. Se även 9:3 st. 2 i Brottsbalken om användande av falska handlingar.

Den som förfogar över originaldokumentet har inte någon befogenhet att i efterhand ändra innehållet som den andre personen skrev under på. Att det finns en kopia på dokumentets ursprungliga lydelse kan därtill vara ett bevis på att förfalskningen har skett.

Namnunderskrifterna brukar ofta tjäna till att styrka en viljeyttring eller avsikt som brukar finnas i samma dokument som dokumentet med namnunderskriften. Att använda någon annans underskrift för en avsikt som personen inte delar är alltså inte tillåtet.

För att ingå rättshandlingar i annans namn behöver man fullmakt för att rättshandlingen ska bli giltig och bindande.

Vänligen

Hampus Stålholm HolmqvistRådgivare