Ändring av vårdnad

Hej

Min sambo lämnade mig strax innan jul. Vi har två barn, 2år och snart 5år. Han vill ha dem 50/50 men det vill inte jag. jag mår extremt dåligt när jag inte har barnen. Jag tycker inte det är rätt att man krystar fram två liv och sedan inte får ta del av deras liv mer än till 50%. Jag märker på den yngre att han inte vill vara ifrån mig så mycket genom att han har blivit extrem "mammig" och ledsen varje gång jag går. Den äldre märker jag genom att han talar om att han vill vara hemma med mig, hos mig. Dem far inte illa hos fadern. Jag var mammaledig i ett och ett halvt år med den yngre var på jag hade den äldre hemma mycket under den tiden. Båda två är mer vana att vara med mig än fadern. Hur går jag till väga för att få lov att ha dem mertid?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Frågor som rör vårdnad, boende och umgänge regleras i 6 kap. i Föräldrabalken (FB).
I alla beslut som rör dessa frågor ska man se till barnets bästa enligt 6:2a FB.

Jag uppfattar dig som att ni i nuläget har delad vårdnad om barnen. Om man har gemensam vårdad och vill ha ensam vårdnad så finns det i regel två vägar att gå för att försöka få ändring av vårdnaden. För det första kan man avtala med den andra vårdnadshavaren, i ditt fall pappan till barnet, om att du ska få ensam vårdnad enligt 6:6 FB. Det går ju dock inte om man inte är överens i frågan. Istället får rätten i dessa fall besluta enligt 6:5 FB om du ska få ensam vårdnad om din son eller om den ska fortsätta att vara gemensam.

När rätten i vårdnadstvisten beslutar om det ska bli någon ändring av vårdnaden eller inte så ska den ta hänsyn till barnets bästa enligt 6:2a FB. Det anses vara till barnets bästa att ha en nära och god kontakt med båda sina föräldrar vilket innebär att gemensam vårdnad är att föredra när föräldrarna inte bor tillsammans.

Barnets egen vilja kan enligt 6:2a FB i vissa fall få betydelse. Hänsyn ska tas till barnets vilja, med beaktande av barnets ålder och mognad. Detta innebär att man normalt sett ska fästa större vikt vid större barns vilja än mindre barns. Regeln innebär också att rätten när det gäller de minsta barnen inte alls ska ta hänsyn till barnens vilja. En riktlinje är att viljan hos barn som fyllt 12 år bör fästas stor vikt. I ditt fall är barnen mycket små vilket lär innebära att deras vilja inte troligen inte skulle ha så stor betydelse i ert fall.

Sammanfattningsvis så är det upp till rätten att i varje enskilt fall avgöra om det är till barnets bästa att vårdnaden ska fortsätta att vara gemensamt eller om ensam vårdnad är ett bättre alternativ. Gemensam vårdnad är dock utgångspunkten.

Vänligen,

Matilda CroneRådgivare