FrågaPROCESSRÄTTDomstol05/09/2013

Ändring av tingsrättsdom

Min son blev anklagad för våldtäckt, sex med minderåring. Dom var tillsammans och hade sex hon under 15 han över. Han blev friad i tingsrätten men hon överklagade. Nu väntar vi på att dom skall ta upp det. Han mår psysiskt dåligt för dom hade sex med bådas vilja nu vill hennes advokat att hennes mamma skall vittna om deras förhållande och kan inte vi fatta hur man kan be om. Hennes mamma har inte haft förhållande med dom. Hur stor risk är det att hovrätten ändrar den friande dommen... Mycket viktigt för oss har gått hela sommar utan att kunna göra något bara väntat och är oroliga.

Lawline svarar

Hejsan!

Jag förstår Eran oro. Det svårt att spekulera vilket utfall avgörandet i hovrätten kan komma att bli. Jag kan endast redovisa generella synpunkter.

Enligt en undersökning 1 juli - 31 dec 2010 ändrades 47 % av domarna från tingsrätterna. Oftast har hovrätten en annan syn på påföljdsbedömningen, vilket även är min erfarenhet.

Lycka till.

Mvh

Lawline

Lawline RådgivareRådgivare