Ändring av testamente

Jag funderar på att skriva ett testamente där min make ärver mig med full ägande rätt (vi har inga gemensamma eller egna barn). Vad händer om min make går bort före mig? Kan jag då ändra mitt testamente?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 10 kap. 5 § Ärvdabalk (1958:637) (ÄB) (https://lagen.nu/1958:637#K10P5S1) finns svaret på din fråga. Där står det att ett testamente blir utan verkan om det finns ett nytt formriktigt testamente, om testamentet förstörts eller om testator (alltså du) på annat sätt tydligt gett tillkänna att testamentet inte längre är uttryck för dennes (din) yttersta vilja.

Sammanfattningsvis kan du alltså skriva ett nytt testamente som uppfyller formkraven, förstöra testamentet eller ange att testamentet inte längre är uttryck för din vilja. Det sistnämnda kan ske genom att du ex. skriver på testamentet att det inte längre är uttryck för din vilja och att det därmed ska återkallas. Detta ska i sin tur bevittnas av två vittnen som sedan ska skriva under handlingen, 10 kap. 1 § ÄB (https://lagen.nu/1958:637#K10P1S1).

Jag hoppas att du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning

Sara BengtssonRådgivare