Ändring av testamente

Hej, Jag har i ett inbördes testamente med min man delat arvet mellan vår gemensamma son och makens särkullbarn 50/50.

Jag vill nu ändra testamentet så att enbart vårt gemensamma barn ärver det som är min enskilda egendom. Vi är alla i livet.

Vad behöver jag ta hänsyn till i detta fall? Tack,

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vill man ändra något ett tidigare testamente kan man göra det på olika sätt. Det enklaste och säkraste sättet är att förstöra testamentet och upprätta ett helt nytt testamente. På så sätt blir det tidigare testamentet ogiltigt, se 10 kap. 5 § ärvdabalken (ÄB). Man kan även ändra eller lägga till i det befintliga testamentet, men överstrykningar och ändringar kan leda till att testamentet blir otydligt och i slutänden ogiltigt.

Ett tillägg i testamentet måste ske i samma form som gäller för upprättande av testamente, dvs. att det ska upprättas skriftligt och undertecknas av den som testamenterar och bevittnas av två personer. Vittnena ska känna till att de bevittnar ett testamente, men de behöver inte veta innehållet i testamentet. Båda vittnena ska samtidigt vara närvarande när testator undertecknar handlingen. Den som är under 15 år kan inte bevittna ett testamente.Nära släktingar - bl.a. föräldrar, barn eller deras makar, testators make eller syskon - kan inte vara vittnen. Inte heller den som får ett arv enligt testamentet eller den personens make eller nära släktingar. Se 10 kap. ÄB.

Testamentet bör formuleras enkelt men så tydligt och detaljerat som möjligt, så att tolkningstvister undviks. Det är till fördel att ange i det nya testamentet att det upphäver det gamla testamentet och därmed ersätter det.

När någon av er går bort kommer din enskilda egendom ingå i den bodelning som då görs mellan den avlidne makens dödsbo och den efterlevande maken. Avlider du först kommer sålunda din enskilda egendom oavkortat ingå i din kvarlåtenskap, och tillfalla ert gemensamma barn. Emellertid har ert gemensamma barn inte rätt att få ut arvet efter dig förrän även din make har gått bort, eftersom kvarlåtenskapen ska tillfalla efterlevande make med fri förfoganderätt, enligt 3 kap. 1 och 2 §§ ÄB. Skulle din man gå bort först kommer din enskilda egendom aldrig ingå i hans kvarlåtenskap och således heller inte tillfalla hans arvsberättigade barn. Alltså kommer din mans särkullbarn aldrig ärva din enskilda egendom, oavsett av vem av er som avlider först. Men i och med att ni har angett i tidigare testamente att även särkullbarnen ska ärva den kan det vara bra att vara extra tydligt vad det gäller den biten i antingen ett nytt testamente eller i ändringen/tillägget till det gamla testamentet.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637#K10.

Hoppas det var svar på sin fråga! Lycka till!

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare