Ändring av testamente

Vill bara fråga gällande min syster. Hon är gift men har inga barn. Hon och hennes man har skrivit testamente. Hon känner dock att hon blev tvingad att skriva på ett testamente hon själv inte ville. Kan hon ändra gällande hennes del i kvarlåtenskap och skriva en ändring eller tillägg utan att hennes man måste godkänna det. Tacksam för råd.

Lawline svarar

Hej Katarina, och tack för din fråga!

För att ett testamente ska gälla måste det uppfylla två formkrav; dels ska det vara skriftligt och dels undertecknat av två vittnen (ärvdabalken (ÄB) 10 kap 1 §). En make får inte bevittna sin makes testamente (ÄB 10 kap 4 § 2 st). Din systers make får således inte bevittna hennes testamente.

Om din syster vill göra en ändring eller ett tillägg sitt testamente gäller samma formkrav som för upprättande av ett nytt testamente (ÄB 10 kap 6 §). Detta kan hon göra utan att hennes make godkänner det. Ett nytt testamente har i praxis ansetts vara ett återkallande av det gamla, och därmed också ersätta detsamma.

Om testamentet ifråga är ett inbördes testamente mellan din syster och hennes make, och således reglerar hur de ärver varandra, kan hon fortfarande ändra det utan makens godkännande eller vetskap. Hon går dock samtidigt miste om sin rätt till arv genom testamentet om hon gör det (ÄB 10 kap 7 §).

Du nämner att din syster känt sig tvingad att skriva på testamentet. Nämnas bör därför också att testamentet är ogiltigt i sin helhet ifall hon tvingats upprätta det genom missbruk av hennes oförstånd, viljesvaghet eller beroende ställning (ÄB 13 kap 3 §).

ÄB hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Lycka till!

Hanna LundqvistRådgivare