FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut27/08/2014

Ändring av servitut för väg till stuga?

Hej. Jag undrar om ett servitut kan ändras? En släkting till mig har ett servitut på att få använda en del av en väg som nedfart till sin stuga. Nu har ägaren till tomten servitutet gäller krävt att de ska anlägga en ny nedfart till sin stuga. Får man göra så här?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man talar om servitut så brukar man benämna den fastighet som belastas av servitutet som "tjänande" medan den fastighet till vars förmån servitutet gäller kallas för "härskande". I detta fall är alltså den fastighet som vägen går över den tjänande fastigheten medan fastigheten med din släktings stuga är den härskande fastigheten.

Det finns två former av servitut, nämligen avtalsservitut och officialservitut. Ett avtalsservitut skapas genom ett avtal mellan fastighetsägarna medan ett officialservitut skapas genom ett myndighetsbeslut, vilket normalt innebär Lantmäterimyndigheten. Utgångspunkten för båda typerna av servitut är att det inte utan vidare kan sägas upp av någon av parterna, men vissa skillnader finns dem emellan.

Avtalsservitut regleras bland annat i 14 kap JB (se https://lagen.nu/1970:994#K14P6S1) där det framgår ett antal olika situationer där ett avtalsservitut faktiskt kan hävas. Av 6§ framgår det att den härskande fastigheten (din släkting) måste sköta om servitutet och se till att den tjänande fastigheten inte belastas mer än nödvändigt. Om detta inte sker, eller att den härskande fastigheten på något annat sätt överskrider sin rätt, så är den härskande fastigheten skyldig att åtgärda detta och ersätta eventuell skada, 7§. Detsamma gäller om den härskande fastigheten underlåter att betala vederlag för servitutet (om ett sådant krav på vederlag finns med i avtalet), 9§. Om något av detta har skett så kan den tjänande fastigheten få häva servitutet, 10§, men dock får inte hävningen ske om den härskande fastigheten åtgärdar sina brister eller betalar vederlaget inom skälig tid. Som framgår av detta så kan alltså ett avtalsservitut inte hävas eller sägas upp utan vidare, utan det kräver att ett relativt allvarligt kontraktsbrott har ägt rum som sedan inte heller har åtgärdats. Om någonting sådant kontraktsbrott inte har ägt rum så finns det ingen möjlighet för den tjänande fastigheten att häva servitutet. Ett avtalsservitut kan givetvis även sluta att gälla om dess avtalstid har löpt ut, men så förefaller det inte vara i ert fall.

Officialservitutet å sin sida bildas genom Lantmäterimyndighetens förrättning, enligt 7 kap FBL (se https://lagen.nu/1970:988#K7P4S1). Genom detta så kan ett servitut skapas för en fastighet om det är av väsentlig betydelse för fastighetens användning (1§) trots att fastighetsägarna inte är överens. Ett officialservitut kan ändras eller upphävas endast vid vissa villkor. Enligt 4§ så kan det ske om servitutet på något väsentligt sätt hindrar utnyttjandet av den tjänande fastigheten och att detta kan åtgärdas genom ändringen, eller om det har uppstått förändrande förhållanden på platsen och att en ändring av servitutet därigenom skulle innebära en stor fördel för någon av fastigheterna och samtidigt inte innebära olägenhet för den andra fastigheten. Dessutom kan servitutet upphävas om det på grund av ändrade förhållanden inte längre behövs för den härskande fastigheten eller att det endast är till ringa nytta, 5§. Om båda fastighetsägarna är överens om att upphäva eller ändra servitutet så kan det förstås ske genom en förrättning (8§).

Jag uppfattar din fråga som sådan att den tjänande fastigheten utan att någon ändring har skett på platsen nu plötsligt vill upphäva servitutet, samt att din släkting inte har någon önskan om att göra detsamma. Med detta sagt, så måste alltså de förutsättningar som jag har listat här ovan vara uppfyllda för att den tjänande fastigheten ska kunna säga upp servitutet - det vill säga att den tjänande fastigheten blir väldigt belastad av servitutet, att förhållandet på platsen har ändrats eller att servitutet inte längre är nödvändigt. Om ingenting av detta har skett och att fastighetsägaren till den tjänande fastigheten nu utan vidare kräver att din släkting ska anlägga en ny väg ner till sin fastighet, så har han inte rätten på sin sida i sitt krav.

Hoppas att denna utläggning var till hjälp!

Med vänliga hälsningar,

Johan OlssonRådgivare