Ändring av löpande hyreskontrakt.

Hej!

Jag har en fråga, jag har kommit överens med min hyresgäst att höja hyran med 500kr för att jag kommer montera en sak som kostar mig ungefär 50 000kr till min hyresgäst. Innan jag monterar saken så undrar jag hur och vad jag ska göra för att få en riktig bekräftelse ifrån han. För att han inte ska ångra sig nästa dag efter att jag redan monterat den.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om ni är överens om en sådan ändring vore det bra att göra överenskommelsen skriftligt och tydligt skriva att hyran är högre jämfört med det tidigare avtalet. Så länge ni är överens finns det inga hinder mot att ända avtalet på det här sättet, men hyreslagen (12 kap. jordabalken) hindrar att någon av er ändrar avtalet på egen hand. En muntlig överenskommelse gäller också, men svårigheten kan vara att bevisa att ni överenskommit om en ny hyra om hyresgästen skulle vägra att betala efter installationen. Det viktigaste är alltså att det finns bevis på att ni har ingått ett avtal om högre hyra, vilket lättast sker genom ett skriftligt kontrakt.

Jag hoppas att svaret är till hjälp.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare