Ändring av lagen beträffande köp av sexuell tjänst.

Hej! Jag har en fråga angående sexköp av prostituerade. Vad är skillnaden mellan den första lagen som kom in i brottsbalken och den lagen som finns nu?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Brottsbalkens bestämmelser om köp av sexuella tjänster ändrades genom SFS 2011:517. Den ändring som gjordes var att straffskalan för brottet skärptes från ett högsta straff på 6 månaders fängelse, till ett högsta straff på 12 månaders fängelse.

Ändringen genomfördes eftersom regeringen ansåg att den dåvarande regleringen inte räckte till för att domstolarna skulle dela ut tillräckligt differentierade straff med hänsyn till det som domstolen ansåg att brottet straffvärde skulle ligga på. Lagstiftaren önskade ge utrymme för att döma ut fängelse i högre grad än tidigare döma lagöverträdare till fängelse för brottet.

Se här för justitieutskottets betänkande beträffande lagändringen: http://data.riksdagen.se/dokument/GY01JuU22

Robin HenningsonRådgivare