Ändring av hyresvillkor

Jag hyr en studentbostad av ett kommunalt bostadsbolag i Sundsvall. Utan förvarning eller någon information i förväg har nu de infört ett krav på att man ska klara minst 15 högskolepoäng per termin för att få bo kvar. Detta innebär alltså att man riskerar att bli vräkt om man inte har uppnått dessa 15 poäng. Är det verkligen tillåtet att införa nya hyresvillkor helt utan att ge någon information i förväg?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En hyresvärd kan inte ensidigt påtvinga hyresgäster ytterligare villkor utöver hyreskontraktet för att du som hyresgäst ska få bo kvar i din lägenhet. Inte ens om hyresvärden informerar om att villkoren kommer att ändras har det någon betydelse för din rätt att bo kvar.

Ett sätt som dina hyresvillkor kan ändras på är dock genom en förhandlingsöverenskommelse enligt hyresförhandlingslagen. Din hyresvärd avtalar i så fall med en organisation av hyresgäster om vilka villkor som ska gälla för hyresrätterna på fastigheten. Överenskommelsen blir bindande för dig om du har en s.k. förhandlingsklausul i ditt hyreskontrakt, där du förbinder dig att förhandlingsöverenskommelsen får tillämpas gentemot dig. Finns ingen sådan klausul i ditt kontrakt måste hyresvärden komma överens med dig direkt om hyresvillkoren ska ändras.

Jag hoppas att detta ger svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare