Ändring av ett gynnande förvaltningsbeslut?

Hej! Jag har fått 2 beslut av Försäkringskassan ang. bostadsbidrag. Några dagar efter att jag tagit del av första beslutet (skulle få 500:-/ månad), så fick jag ett nytt beslut från Försäkringskassan där det står att jag skulle få 200:-/månad istället. Enda skillnaden jag såg nu mellan besluten var att i det nya beslutet, så hade de lagt till möbelhyra som avdrag i min bidragsgrundande bostadskostnad, vilket de hade glömt att göra i det första beslutet. Får de göra så? Är inte det en nackdel för mig och enbart slarv från deras sida, och på så sätt ska det tidigare beslutet gälla?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Försäkringskassan är en förvaltningsmyndighet som regleras under förvaltningslagen (FL) https://lagen.nu/1986:223. Huvudregeln är att gynnande beslut vinner negativ rättskraft vilket innebär att de inte kan ändras. En myndighet får lov att ändra ett positivt beslut om det finns ett återkallelseförbehåll, om den ansökande har lämnat oriktiga/vilseledande uppgifter eller av säkerhetsskäl. Det är alltså en allmän förvaltningsrättslig princip att positiva beslut inte kan tas tillbaka. Ditt beslut har ändrats inte tagits tillbaka.

Det är Försäkringskassan som har gjort fel vid hanteringen av ditt ärende. De anser att det första beslutet har innehållit en uppenbar oriktighet p.g.a. något de missat d.v.s. avdraget för möbelhyran. Vid sådana incidenter får en myndighet lov att ändra sitt beslut enligt 26 § FL genom att göra en rättelse.

Jennifer RönnerhedRådgivare