FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 24/02/2017

Ändring av arbetsuppgifter

Hej!

Jag känner en person som jobbar som städare på ett bolag. Han har sedan två år tillbaka tilldelats 24h i veckan för att städa en viss lokal. Förra veckan så meddelade man från "toppen" att dessa timmar kommer att minskas med 7 men att man väntar sig samma resultat, dvs. samma yta ska städas på 17h på samma sätt som tidigare. Arbetsgivaren hänvisar till att man har någon typ av modell som räknar ut hur mycket arbete som krävs för en viss lokal och att man använt sig av denna modell vid den nya beräkningen. Är det ens tillåtet att göra denna typ av ändring i någons arbete?

Mvh,

Mikael

Lawline svarar

Hej och tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Det korta svaret på din fråga är ja. En arbetsgivare har rätt att tilldela en arbetstagare arbetsuppgifter och kräva att dessa utförs på det sättet som arbetsgivaren beskrivit. Att personen inte klarar av att utföra uppgiften på detta sätt betyder dock inte alls att arbetstagaren kan sägas upp.

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare