FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 11/08/2016

Ändring av arbetstider/anställningsförhållandet

Hej jag arbetar på natten (vaken natt ) som personlig assistent( tillsvidare). Min arbetsgivare vill att jag skall arbeta hos en annan brukare där kommer jag att få arbeta som sovande Jour. Kan arbetsgivaren ändra mina arbetstider från vakennatt till sovande ? Kan ändringen göras fast detta kanske påverkar min lön eller min tjänstgöringsgrad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns några grundläggande principer inom arbetsrätten som sätter grunden för anställningsförhållandet, bland annat arbetsgivarens arbetsledningsrätt, men också avtalsfriheten.

Som princip har din arbetsgivare rätt att leda och fördela arbetet, vilket även medför en rätt att ändra arbetstider. Dock krävs en förvarning om schemaändring 2 veckor i förväg (se 12 § Arbetstidslagen), om inte eventuellt kollektivavtal säger annat. Undantag från 2 veckors-regeln gäller även ifall det beror på omständighet som ej kunnat förutses eller om verksamhetens art ger anledning till en kortare tid.

Om det däremot är så att det i ditt anställningsavtal står uttryckligt att du endast ska jobba vaken natt så har du ingen skyldighet att jobba t.ex. sovande jour. En sådan ändring kräver båda parters medgivande, vilket betyder att arbetsgivaren inte ensam kan ändra på arbetsvillkoren utan arbetstagarens tillstånd. En ensidig ändring från arbetsgivarens sida är utan verkan.

Sammanfattningsvis så beror det på huruvida dina anställningsvillkor finns reglerade i ditt anställningsavtal eller ej (och/eller eventuellt kollektivavtal). Om det inte är uttryckligt reglerat så har din arbetsgivare möjlighet att fördela arbetstiden efter behov, dock med förvarning 2 veckor i förväg. Om det däremot är reglerat i ditt anställningsavtal så krävs en omförhandling av avtalet, och därmed ditt godkännande, för att anställningsförhållandet ska kunna ändras.

Hoppas du fick svar på din fråga, om inte så är du välkommen att komma in med en ny.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare