Ändrat pris på lösviktsgodis - bedrägligt beteende?

Jag fuskade med lösviktsgodis på Ica. Betalade 20 kr när det istället kostade 60 kr. Men personalen stoppade mig så jag gick aldrig ut ur butiken. Räknas det som ett brott? Poliserna som var där sa att det inte var brott men de anmälde mig för bedrägligt beteende ändå. Kommer jag att bli dömd då? För böter eller annat? Isåfall hur mycket i böter? Kommer jag få en prick också?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag förstår det som att du på något sätt (till exempel genom att fuska vid vägningen av lösgodiset) gjorde att priset blev lägre och att du blev stoppad efter att du betalat för varan.

Ditt handlande uppfyller troligtvis rekvisiten för bedrägligt beteende som är en mildare form av bedrägeri, se 9 kap. 2 § Brottsbalken (BrB). Försök till bedrägligt beteende är inte straffbart, utan gärningen måste vara fullbordad för att straffansvar ska kunna aktualiseras. Brottet bedrägligt beteende får anses vara fullbordat vid den tidpunkt du betalade det felaktiga priset för varan. Eftersom du upptäcktes efter denna tidpunkt är ditt handlande att betrakta som ett brott, även om du inte lämnat butiken.

Straffet för gärningen blir troligtvis böter, 9 kap. 2 § BrB. Det kan antingen vara dagsböter som beräknas proportionerligt med inkomsten, eller penningböter som är ett fast belopp, se 25 kap. BrB. Det är svårt för mig att bedöma beloppet för en eventuell bot. Vilken typ av bot det blir och dess belopp beror på en rad faktorer. För att ge lite vägledning kan sägas att det lägsta beloppet för dagsböter är 750 kr. Penningböter är minst 200 kr och högst 4000 kr.

Om polisen går vidare med ärendet kan en åklagare utfärda ett strafföreläggande. Du har då möjlighet att erkänna gärningen och godta boten utan att någon rättegång inleds, 48 kap. 1 § Rättegångsbalken (RB). I det fall du får böter kommer du att få en prick i belastningsregistret som är kvar i 5 år, se 17 § 9 p. lag om belastningsregister.

Hoppas du fick svar på din fråga,

Med vänliga hälsningar

Hanna LindstenRådgivare