Ändrat förhållande till testamentsvittne

Hej. Jag undrar vad som händer om förhållandet till ett testamentsvittne ändras. Låt säga att jag låter en vän bevittna mitt testamente och denna vän blir senare min sambo och är det alltjämt tills min död. Är testamentet giltigt då trots att testators sambo inte får bevittna ett testamente?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Vid bedömningen av om jäv föreligger ser man till förhållandena vid tidpunkten för testamentets upprättande. I den situation du beskriver skulle alltså testamentet vara giltigt.

Vänligen,

Tom SundinRådgivare