Andrahandsuthyrning - skicka faktura till hyrestagarens arbetsgivare?

Hej!

Jag ska hyra ut min hyresrätt och fått en godkänd hyresgäst. Nu vill hon att fakturan för hyran går till företaget som hyr ut henne som konsult.

Hon står på kontraktet och inte företaget. Kan vi göra så?

Jag tänker att fakturan birde stå på hennes namn då hon står på kontraktet.

Så frågan är; kan ett företag stå på fakturan och andrahandshyresgästen på kontraktet?

Med vänlig hälsning,

Maja

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du hyr ut din lägenhet i andra hand räknas du som hyresvärd och den som hyr i andra hand blir din hyresgäst. Detta påverkar inte det faktum att du fortfarande är hyresgäst i förhållande till din hyresvärd. Det är därför du som bär ansvaret, gentemot din hyresvärd, för att hyran betalas i tid.

Det går bra att skicka fakturan till företaget. Men kom ihåg att det är ditt ansvar att hyran betalas, därför borde du försäkra dig om att det är ett seriöst företag med god ekonomi. Observera även att det är din hyresgäst som du har ett avtalsförhållande med. Det innebär att du endast kan rikta eventuella betalningskrav mot din hyresgäst, inte företaget. Du gör därför bäst i att även se till att din hyresgäst har en solid ekonomi.

Jag rekommenderar att du begär att hyran betalas direkt till dig (i egenskap av hyresvärd). Då kan du se till att pengarna når fram till din hyresvärd i rätt tid.

Hoppas att detta hjälpte!

Vill du ha mer hjälp eller vägledning är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare