Andrahandsuthyrning med villkor om köp efter hyresperiodens slut

hur skriver man ett kontrakt på en villa som ska hyras i tre år och sen köpas loss för en bestämd summa?

mvh

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag rekommenderar att du använder dig av ett hyresavtal för villa som Lawline kan tillhandahålla kunder för ett fast pris, här. Du får alternativ som du kryssar i och anger alla era villkor. Direkt efter får du avtalet i PDF-format skickat till din mail. Allt går på tio minuter!

Om du väljer att använda dig av våra avtal, så kan du i avsnitt 3.4 under "övriga villkor" skriva något i stil med:

Hyresvärd och hyresgäst är överens om att hyresgästen efter hyresperiodens slut ska/får/måste (välj ordval) förvärva bostadsfastigheten för (summa) genom betalning till (uppgifter om betalningsmottagare, namn, bankkonto osv.).

Jag vill uppmärksamma dig på att avtal om framtida köp av fastighet normalt sett är ogiltigt. Ni kan ha det skrivet i ert avtal, men ha i åtanke att det inte är juridiskt bindande för någon av er.

Vänligen

Soroosh ParsaRådgivare