Andrahandsuthyrning - Gäller det muntliga avtalet?

Hej, jag har hyrt en lägenhet i andrahand från min brors dåvarande flickvän. min familj samt min sambo va närvarande när jag och min sambo anslöt ett muntligt avtal med henne om att hyra hennes lägenhet i andrahand i minst 6 månader nu sprack deras förhållande och hon ber oss att flytta inom 5 dagar då vi har redan bott i 23 dagar. vi hade ett annat hyres alternativ i södertälje för minst 6 månader från en blocket annons men vi förtrodde oss på henne så vi förlorade den i södertälje o nu har vi ingenstans att ta vägen. Vad har vi rättigheter?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Hyreskontrakt har inte något formkrav vilket innebär att det är möjligt att sluta avtalet muntligt. Du har alltså ett giltigt hyreskontrakt som löper på sex månader. Problemet med muntliga avtal är att göra klart, bevisa vad som avtalats. Eftersom att ni redan har flyttat in torde det dock vara klart att hon avsett att ni skulle bo i lägenheten

Hon kan dock argumentera för att ni inte har avtalat om någon uppsägningstid. Ni har en avtal som löper på bestämd tid enligt hyreslagen 3 § andra stycket. Det innebär att ni har tre månaders uppsägningstid enligt hyreslagen 4 § 2 stycket tredje punkten.

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga i vårt frågeformulär om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare