Andrahandsupplåtelse av hyresrätt på grund av studier på annan ort

Hej,

Jag och min sambo flyttade för ungefär 6 månader sedan till annan ort, jag flyttade först pga av studier, och hon flyttade med senare då hon fick jobb i samma stad. Vi ansökte om att få hyra ut vår förra hyresrätt till min bror, vilket blev godkänt. När vi nu igen skulle ansöka om andrahandsuthyrning, då det förra kontraktet går ut 31 mars, fick vi avslag med hänvisning till att min sambos anställningskontrakt är en tillsvidare anställning, och att vi inte har bruk för lägenheten. Dem uppmanar oss nu att säga upp hyresavtalet innan nuvarande andrahandsuthyrning har gått ut.

Kan dem göra så här?

Jag reagerar lite på det som Jordabalk kap.12 40 § säger. Jag som också står på kontraktet har flyttat pga av tillfälliga studier och kan inte säga för hur länge. Kan dem verkligen bryta kontraktet efter endast ett halvårs studier på annan ort?

Mvh

Viktor Karlsson

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om andrahandsuthyrning finns i 12 kap. 39-40§§ jordabalken, även kallad hyreslagen (https://lagen.nu/1970:994#K12P39S1).

Din hyresvärd har sedan tidigare gått med på en andrahandsupplåtelse i 6 månader, men ni vill nu förlänga uthyrningen. Eftersom din sambo har en tillsvidareanställning på annan ort är det inte skäl för att förlänga andrahandsupplåtelsen, men eftersom du studerar på annan ort föreligger ett giltigt skäl, 12 kap. 40 § 2 stycket 1 punkten hyreslagen. Jag utgår från att både du och din sambo står på hyreskontraktet.

När hyresvärden inte lämnar tillstånd till uthyrning på grund av studier på annan ort kan du som hyresgäst söka tillstånd hos hyresnämnden som kan lämna tillstånd till uthyrning på grund av studier på annan ort.

Mitt råd är att du vänder dig till hyresnämnden där du kan söka nytt tillstånd. Hyresnämnden lämnar i regel inte tillstånd för längre tid än ett år åt gången och du får sedan ansöka om ett nytt tillstånd varje. Dock finns det undantagsfall där det ges tillstånd tre år i rad.

En ansökan till hyresnämnden om att få hyra ut i andra hand ska innehålla uppgifter om:

Vem som är sökande (förstahandshyresgästens/bostadsrättshavarens namn och adress)

Vem som är motpart (hyresvärdens/bostadsrättsföreningens namn och adress)

Vem som ska hyra i andra hand (namn och adress). Hyresnämnden kan inte lämna ett generellt tillstånd

Varför hyresvärden/bostadsrättsföreningens styrelse inte har samtyckt (detta bör helst framgå av en handling som bifogas)

Orsaken till andrahandsuthyrningen och hur länge den ska pågå.

Du når ansökan via följande länk: (http://www.hyresnamnden.se/Domstolar/hyresnamnderna/ansokan.pdf).

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Du är välkommen att kontakta oss igen om du har några fler frågor eller funderingar.

Lycka till!

Nathalie ByströmRådgivare