Andrahandshyresgästs besittningsrätt

Hej.

Har bott i en lägenhet i Stockholms innerstad i ca 10år. (Hyresvärd Stadsholmen) Jag har aldrig själv stått på första hands kontraktet.

Jag vill nu ta över kontraktet, men har förstått att det är svårt då jag inte har besittningsrätt mot hyresvärden (stadsholmen). Men, nu till min fråga, det finns inget kryphål för det där? har betalat hyran från mitt konto i 10 år, alltid varit skriven på adressen, de är hyresvärden som satt upp mitt namn på dörren, haft all kontakt med mig osv, den som står på kontraktet vill också att jag får det.

Finns det någon chans tror ni?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Det finns inte någon rätt att som andrahandshyresgäst ta över en hyreslägenhet när förstahanshyresgästen flyttar. Tyvärr kommer du nog att behöva flytta.

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare