FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt11/06/2014

Ändra erkännande av ordningsbot

Hej! Kan man efter erkännade av ordningsbot ångra sig, och låta det gå till tingsrätt istället?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Med ordningsbot avses att den misstänkte genast eller inom viss tid underkastar sig en bötespåföljd. Detta sker istället för åtal vid allmän domstol. När du undertecknat boten så har du godkänt förfarandet. Att godkänna en ordningsbot är jämställt med att få en laga kraft vunnen dom. Detta betyder att du valt att inte överklaga och att beslutet ska verkställas. Vad ordningsboten ska innehålla framgår av rättegångsbalken (se HÄR).

Ett godkänt föreläggande av ordningsbot kan i vissa fall upphävas genom besvär. Den misstänkte ska anföra besvär vid allmän domstol inom ett år. Tre möjligheter finns för att undanröja godkännandet:

1) Ifall ordningsboten inte kan anses vara en giltig viljeförklaring (t ex om den misstänkte förklarat att han inte vill godkänna boten men pga språksvårigheter eller något liknande inte förstått innebörden av att underteckna ordningsboten).

2) Ifall fel förekommit (t ex att fel högsta hastighet angivits på boten). Om ett fel har förekommit kan dock den tidigare ordningsboten upphävas och en ny ordningsbot framställas.

3) Ifall förfarandet inte överensstämmer med lag (t ex om polisen missuppfattade vilken hastighet fordonet faktiskt fick föras i och föraren därför inte begått något brott).

Vad jag kan säga är att det generellt är ganska svårt att gå vinnande ur denna typ av process och frågan är om det är värt besväret.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare