FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/03/2014

Andel vid bodelning.

Hej! Vi ligger i skilsmässa nu! Min man och jag har haft väldig nivå skillnad på våra inkomster. Han har hela tiden fått jobba medan jag har jobbat 75% och det har alltid varit jag som tagit hand om våra två barn (11+9år) när dom varit sjuka mm. Under dom 12 åren vi varit tillsammans (3år som gifta) så har han lovat att spara en summa till mig varje månad för framtida pension, men detta har han inte gjort. Dessutom har jag betalat av en del saker åt honom av min mammas arvspengar. Han får nästan ut 30 000:- i månaden medan jag är arbetslös sedan ett år tillbaka då jag och sju andra anställda blev uppsagda. Min man och jag jobbade på samma jobb under 5 år. Nu är Vårat hus sålt och det blir än del pengar över så nu till min fråga. Har jag någon rätt att få ut mer än hälften av honom efter alla utlägg jag gjort och hans höga inkomst?? Vad skulle ni råda mig till? Med vänliga hälsningar Cecilia Oskarsson

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Precis som du antyder så är principen vid bodelning att en 50/50 delning ska göras. Detta kommer till uttryck i 11 kap. 3§ äktenskapsbalken. Detta är just för att lagstiftaren har velat motverka att den part i äktenskapet som har arbetat mer, medans kanske den andra har tagit ett större ansvar i hemmet, ska dra nytta av det vid bodelning. Detta liknar således mycket den situationen du beskriver. I lagstiftarens ögon så är således en 50/50 delning vad som anses som en rättvis delning vid äktenskapets upplösande. Eftersom din man har arbetat mer än dig och med en högre inkomst så har ju du s.a.s. redan ''tjänat'' på en hälftendelning.

Lagstiftaren har dock inte gått så långt att han har tagit hänsyn till exempelvis möjlighet att försörja sig efter äktenskapet som anledning för att att en make ska få mer än sin 50% andel.

Det finns dock en jämkningsregel där en strikt hälftendelning kan frångås, denna återfinns i 12 kap. 1§ äktenskapsbalken, men regeln är tillämplig främst vid kortvariga äktenskap och där ena maken exempelvis har en omfattande förmögenhet. Den är således inte tillämplig utifrån de omständigheter du här har beskrivit.

I den mån fallet är sådant att din man har undandragit en större mängd egendom från bodelningen genom ett äktenskapsförord kan även detta anses som en grund till jämkning, huvudregeln är dock att avtal ska respekteras och utifrån de omständigheter du beskriver så verkar det inte finnas en snedfördelning genom äktenskapsförord. 12 kap. 3§ äktenskapsbalken.

Mitt råd till dig är således att du försäkrar dig om att du får din rättmätiga andel.

Vill du själv läsa om äktenskapsbalkens regler kan du göra det https://lagen.nu/1987:230

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare