FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt09/07/2013

ANDEL AV FASTIGHET SOM GÅVA

Hej! Ska skriva ett gåvobrev där maken ger bort 50% av fastigheten till sin maka. Måste taxeringsvärdet vara med? Vad ska man mer tänka på?

Lawline svarar

Hej,

Regler för givande av fastighet som gåva finns i jordabalkens (JB) fjärde kapitel. Formreglerna för hur man upprättar gåvohandlingen är samma som de som gäller för köp och finns i JB 4:1.

För att handligen skall vara giltig krävs tre saker.
1. En skriftlig handling måste upprättas, välsorterade bokhandlar har ofta färdiga gåvobrevsmallar.

2. Handlingen skall innehålla en förklaring från givaren att denne överlåter del av fastigheten som gåva. Förklaringen måste vara precis, att skriva "vill överlåta såsom gåva" är inte tillräckligt utan formuleringen måste vara "överlåter såsom gåva" eller dylikt.

3. Handlingen måste undertecknas av båda parter.

Vill ni ansöka om gemensam lagfart efter gåvan måste undertecknandet bevittnas av två vittnen (JB 20:7).

Taxeringsvärdet har ingen betydelse när fastigheten ges som gåva eftersom ingen skatt utgår vid detta tillfälle. Taxering blir aktuellt först vid en försäljning av bostaden, då kommer makans skatt att beräknas med utgångspunkten att hon tagit över hälften av makens anskaffningsvärde i samband med gåvan.

Jag hoppas att mitt svar varit till hjälp, hör gärna av dig igen om du har ytterligare frågor.

Du kan själv finna JB kap. 4 https://lagen.nu/1970:994#K4

Vänligen,

Hampus SabelRådgivare