Anbud eller utbud?

Hej!

Om en potentiell hyresgäst tittar på en lägenhet och säger till hyresvärden: "Jag vill ha lägenheten, vi ska bara komma överens om priset."

Har man då ingått ett muntligt löfte om att hyra/hyra ut lägenheten? (Naturligtvis för ett rimligt pris). Var går så att säga gränsen för när ett muntligt löfte blir ett muntligt avtal? Finns det något som heter muntligt löfte och hur bindande är i så fall de?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget skriftligt krav vid uthyrning av en lägenhet varför också ett muntligt avtal är bindande. Enligt 1 § avtalslagen så är anbud eller svar på anbud bindande för dem som har avgivit dem. Om något inte är ett anbud brukar det kallas utbud. Ett anbud ska vara ett preciserat erbjudande som riktar sig till en bestämd adressat och utan reservation om att anbudet inte är bindande.

Ett utbud är inte bindande och brukar rikta sig till en obestämd krets och kan ses som en uppmaning till enskilda som befinner sig i kretsen att själva lämna ett anbud.

Jag skulle säga att eftersom utsagan om att hyra lägenheten inte är preciserat vad gäller t ex pris så är det inte att betrakta som ett anbud utan ett utbud, en uppmaning till den andra personen att lämna ett anbud om uthyrning av lägenheten. Jag skulle därför säga att utsagan inte är bindande fören den är mer preciserad. Ett muntligt anbud är dock bindande på samma sätt som ett skriftligt.

Det finns ingen juridisk term som kallas muntligt löfte men det som klassas som ett utbud är inte bindande för den som avgivit det.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hanna RappmannRådgivare