FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt18/08/2013

AMERIKANSKT STUDENTVISUM OCH TIDIGARE DOM

Hej. Min syster har kommit in på en skola i USA till hösten. Hon blev för 4 år sedan dömd för ringa narkotikabrott (för mindre än 5 gr marijuana). Kommer hon att bli nekad student visum? Finns det någon väg att gå för att inte bli det?

Lawline svarar

Hej,

Vid ansökningar om studentvisum till USA bedöms varje ärende separat. Att vara tidigare dömd för narkotikabrott kan, enligt INA Section 212(a)(2)(i)(II), leda till att man nekas studentvisum.

När det gäller just marijuana kan det spela in vilken stat din syster har blivit antagen i, då vissa stater har valt att legalisera bruket av just den drogen.

Alla som ansöker om studentvisum till USA brukar kallas till en intervju på ett amerikanskt konsulat eller en ambassad. Det enklaste sättet för din syster att få ett rakt svar på vad hennes dom innebär för just henne är att prata med personen som intervjuar henne.

Du kan hitta information om amerikanska immigrationsregler http://travel.state.gov/visa/.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp. Hör gärna av dig igen om du skulle ha ytterligare frågor.

Vänligen,

Hampus SabelRådgivare