Amerikanskt medborgarskap

Hej,

Min fru var i USA 2006 när hon var gravid. Hon fick problem med graviditeten och blev kvar tills vår son föddes. Vinfick med oss en amerikansk födelseattest. När vi kom hem till Sverige ordnade vi med Svenskt medborgarskap och ett Svensk pass. Vi har länge funderat över att ordna med det Amerika medborgarskapet och ett Amerikanskt pass. Vi har dock inte lyckats lista ut hur man går tillväga. Jag skulle vara tacksam för,lite vägledning i att ordna amerikanskt pass. Med vänlig hälsning, Patrick

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Då din fråga berör amerikansk rätt får jag hänvisa dig till amerikanska myndigheter.

Du hittar information och regler gällande amerikanskt medborgarskap på Bureau of Citizenship and Immigration Services och US State Department - Frequently asked questions about dual citizenship. Du kan även kontakta den amerikanska ambassaden i Stockholm för mer information.

Vänligen,

Farhad NiroumandRådgivare