Amerikanska medborgare bosatta utomlands måste deklarera i USA

Jag är amerikansk medborgare men har noll relation till landet och har inte varit där sedan jag fyllde 4 dagar. Jag har inte ens ett social security number.

Nu är banken på mig och undrar om jag har deklarerat där, vilket jag givetvis inte har.

Vad gör jag? Ska jag ta hjälp? Ska jag ducka frågan? Kommer jag att behöva betala skatt i USA också?

Alla tips mottages med värme.

Tack

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt amerikansk rätt ska du som amerikansk medborgare deklarera i USA. Det är möjligt att nu i efterhand lämna in en rättelse, det finns dock begränsningar gällande hur många är tillbaka som du ska deklarera för. I många fall tillämpar USA relativt generösa avräkningsregler för medborgare som är bosatta utomlands. Det kan därför bli så att du deklarerar i USA, men att du inte betalar någon skatt på grund av att den skatt som du har erlagt i Sverige räknas av mot den skatt som du ska erlägga i USA. Utöver detta undantas även vissa utländska inkomster från beskattning i USA. Eftersom att jag inte vet vilken typ av eller hur höga inkomster du har kan jag inte ge dig mer än ett generellt svar gällande hur reglerna fungerar. Jag är inte heller någon expert på amerikansk rätt och har därför ingen närmare kunskap om amerikanska regler eller hur du ska gå tillväga. Vi på Lawline kan i dagsläget tyvärr inte erbjuda skatterättslig rådgivning, men för att ta reda på hur du ska gå tillväga bör du söka professionell rådgivning. Ett alternativ om du vill slippa att deklarera i USA är att avsäga dig ditt amerikanska medborgarskap.

Sammanfattningsvis kan sägas att du som amerikansk medborgare ska deklarera i USA, men att det kan bli så att du i slutändan inte behöver betala skatt i USA. Om du behöver betala skatt eller ej beror på vilken typ av inkomst du har, vilka inhemska amerikanska regler gällande avräkning etc som blir tillämpliga samt hur hög skattesatsen är i Sverige respektive USA.

Hoppas att detta svarade på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare