FrågaPROCESSRÄTTDomstol31/10/2013

Alternativa rubriceringar på samma gärning

Om person x åtalas för våldtäkt, men frias, varför kan man inte åtala denna för sexuellt ofredande i efterhand? Dvs. om tyngsta åtalet misslyckas, varför kan man inte vandra stegen ner tills man kommer till ett åtal som funkar?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Utgångspunkten är att en viss gärning bara får prövas i domstol en gång. Domen får naturligtvis överklagas men när domen har vunnit laga kraft - alltså då tiden för överklagan gått ut utan att överklagan skett - så är saken avgjord. Ansvaret för gärningen är prövat och åklagaren får därför inte åtala den tilltalade för samma gärning igen. Det spelar ingen roll vilken rubricering åklagaren har åtalat för under rättegången utan det är själva gärningen eller händelseförloppet som räknas. Detta kallas för res judicata och finns i rättegångsbalken 30 kap. 9§.

Däremot kan åklagaren under en och samma rättegång föra åtal med alternativa rubriceringar, till exempel "i första hand våldtäkt, i andra hand sexuellt tvång". Domstolen måste hålla sig till åklagarens gärningsbeskrivning men är inte bunden av åklagarens rubricering utan kan göra en egen bedömning. Rätten kan till exempel välja att döma för ringa misshandel även om åklagaren åtalat för misshandel av normalgraden. På så sätt kan man också - som du säger - "vandra stegen ner" i vissa fall.

Vänligen,

Kim Dohm-HansenRådgivare