Allmänt om regler kring skiljsmässa och bodelning

Hej,

Jag kommer möjligen att skilja mig och behöver veta vad är det som gäller för att förbereda mig och mina döttrar framför allt som vi få gå igenom. Är gift sedan 1995 med min man. Vi har 2 döttrar en som är 12 och en som är 4 år. Vi bör i en Villa som båda äger och har 3 st bilar som är på min mans namn men köpta med gemensamma pengar. Jag kommer att få ha ensam vårdnad av våran barn, Min man jobbar skift och kan inte och är heller intresserat av ta hand om våran döttrar han har sagt. Vi har en vanligt anställning, Jag jobbar hos Eriksson och han hos Förtum. Jag berhöver veta hur ska vi behöva dela vår ägedom. Hur r'äknas det? Jag vill räkna hur mycket ska jag betala honom för att behålla huset? Hur blir det med bilar som är på hans namn men har betalas från våran gemensam konto med gemensamma pengar. Hur mycket får jag i underhåll för mina döttrar? cirka i % Jag vill gärna kunna försätta bo i villan med mina döttrar om möjligt., dvs om jag har råd med det. Uppskattar all info ni kan ge.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Då ett äktenskap upphör måste makarnas egendom delas upp mellan dem vilket sker genom en bodelning. Allt som makarna äger som inte klassas som enskild egendom anses utgöra deras giftorättsgods och ska delas lika mellan dem. Egendom kan vara en makes enskilda under en rad olika förutsättningar;

1. om makarna kommit överens om att viss egendom ska vara enskild i ett äktenskapsförord,

2. om maken fått egendomen i gåva av någon annan än den andra maken med villkoret att egendomen ska vara mottagarens enskilda,

3. om maken fått egendomen genom arv eller testamente med villkoret att den ska vara mottagarens enskilda,

4. om maken fått egendomen genom förmånstagarförordnande vid livförsäkring, olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring eller pensionssparande enligt lagen (1993:931) om individuellt pensionssparande som tecknats av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen ska vara mottagarens enskilda,

Det du och din man äger som inte faller in under någon av punkterna ovan ska alltså delas lika mellan er vilket även gäller bilarna även om de står i din mans namn. Effekten av att de på pappret är hans blir bara att de betraktas som hans när det vid bodelningen jämförs vilka tillgångar ni har innan det ni äger delas lika. Allt som du står som ägare till summeras efter att dina eventuella skulder dragits av och på samma vis värderas det din man äger innan slutsummorna jämförs. I första hand har varje make alltså rätt till den egendom som han står som ägare till men har någon efter beräkningen mer än den andra ska den senare kompenseras så att egendomen delats lika. Den som är skyldig att lämna ifrån sig får bestämma om kompensationen ska bestå i pengar eller egendom.

Vad gäller den gemensamma bostaden har den make som bäst behöver den rätt till den (förutsatt att den inte är den andres enskilda egendom) men han eller hon måste förstås kompensera den andre maken så att en likadelning av giftorättsgodset fortfarande uppnås. Oftast blir den här regeln tillämplig då det finns barn inblandat. Den make som får vårdnaden om barnen har i många fall bäst rätt till bostaden vilket talar för att du kommer att kunna bo kvar med dina döttrar. Det är svårt att uttala sig om vad du behöver betala din man för att kompensera för att du får huset utan att veta mer om era egendomsförhållanden. Men säg exempelvis att han får de tre bilarna, då ska han kompenseras så att summan av det han får (bilarna + annan egendom) är den samma som vad du får (huset + annan egendom).

Vad gäller din mans skyldighet att betala underhåll för era barn finns de aktuella lagreglerna i Föräldrabalken. Då han inte längre kommer att bo med barnen ska han uppfylla sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag. Den exakta summan går tyvärr inte heller att uttala sig om utan att veta mer om er situation eftersom den bland annat beror på vad din man tjänar. Jag vill avslutningsvis upplysa dig om att om din man inte betalar underhållsbidraget kan du få pengar från Försäkringskassan som kallas underhållsstöd.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare