Allmänt om lagar och regler

Hej Lawline,

jag undrar hur jag ska tolka Svensk författningssamling 2009:600, d.v.s. språklagen från 2009. Hur kan den vara upptagen i SFS som lag utan att det ens finns några påföljder om man bryter mot den? Hur ska jag jag som privatperson förhålla mig till denna lag? (Detta är något vi debatterat på en svensklektion på Komvux angående svenska minoritetsspråk.)

Emotser ert eventuella svar med stor spänning.

/Stefan

Lawline svarar

Hej och tack för att du använder våra tjänster!

Jag tror att svaret på din fråga hittar vi i en av våra mest kraftfulla och betydelserika lagstadgande vi har, Regeringsformen (Kungörelse (1974:152) om beslutad ny regeringsform).

I 1 kapitlet och 1 § står det;

All offentlig makt i Sverige utgår från folket.

Den svenska folkstyrelsen bygger på fri åsiktsbildning och på allmän och lika rösträtt. Den förverkligas genom ett representativt och parlamentariskt statsskick och genom kommunal självstyrelse.

Den offentliga makten utövas under lagarna.

Detta innebär att våra lagar inte bara är till för att styra handlingsmönster i samhället, utan kan vara mer "administrativa" till karaktären. Ett nära exempel till hands vore Förordning (2011:1108) om vuxenutbildning som stadgar huvuddragen för vårt "komvux".

Vad gäller Språklag (2009:600) så är det en lag som inte påkallar någon särskild uppmärksamhet i vårt dagliga liv, den ger däremot effekt genom att vi inte behöver lämna in våra skattedeklarationer på tyska, eller att receptionen på ert komvux inte kommunicerar på latin.

Man kan även belysa att den här typen av lagstadgande inte endast anger skyldigheter vi har i samhället (och där vissa skyldighter är straffsanktionerade) utan de kan även ange rättigheter. Genom Språklagens 5§ ges alla en rätt att kunna kommunicera på svenska i Sverige, vilket bl.a. innebär att Svenska myndigheter inte kan neka dig en sådan rätt.

Hoppas den här rådgivning har varit behjälplig

Med vänliga hälsningar

fredrik.norberg@lawline.se

Fredrik NorbergRådgivare