Allmänt om fordringar vid upphörande av företag.

Gäller ett kontrakt med mitt företag om företaget upphör

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret beror bland annat på om det är fråga om konkurs eller frivillig likvidation samt vad kontraktet gäller. Det beror även på om du är borgenär (den som har en fordran mot någon annan) eller gäldenär (den som har en skuld).

Om företaget går i konkurs ska de tillgångar som finns kvar fördelas mellan de borgenärer som företaget har skulder till. För t.ex. köpeavtal enligt 63 § köplagen gäller att konkursboet kan tvinga motparten att följa avtalet. Det är konkursförvaltaren som väljer om denne vill inträda i företagets avtal. I så fall är avtalet fortfarande giltigt.

Vid frivillig upphörande, t.ex. likvidation av ett aktiebolag ska kallelse till okända borgenärer ske. De borgenärer som då anmäler sin fordran har då rätt att göra gällande den och få betalt (25 kap 35 § aktiebolagslagen).

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare