Allmänt om efterarv

Strax innan min mamma gick bort fick hon reda på att hon hade en syster. Hur blir det nu när min morfar går bort? Ärver mormor honom först då de är gifta, sen när mormor går bort, ärver jag (barnbarnet) och den andra systern henne då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

I svaret har jag utgått från att din mamma och din mammas syster är din mormors och morfars gemensamma barn. Jag utgår också från att din mormor och morfar inte hade några andra barn.

Frågor om arv regleras främst i Ärvdabalken (ÄB). Av 3:1 ÄB framgår att om den som avlidit var gift, så ska den efterlevande maken ärva den avlidnes tillgångar. Detta innebär, precis som du skriver, att om din morfar går bort så kommer din mormor att ärva all hans egendom först, då de är gifta. Både arvet efter din morfar och din mormor kommer att fördelas till deras arvingar när din mormor senare går bort.

Av 2:1 ÄB framgår vidare att när någon som har barn dör, så är huvudregeln att barnen ärver kvarlåtenskapen. Detta innebär att när din mormor går bort så kommer arvet efter din mormor och morfar att i första hand gå till deras barn. Av 2:1 st. 2 ÄB framgår vidare att barnen som huvudregel ska dela lika på kvarlåtenskapen och att om ett barn har dött så ska barnets barn ärva det barnets andel. Eftersom din mamma gått bort så kommer således du att få din mammas andel, och du och din mammas syster kommer att få hälften av arvet var när din mormor går bort, återigen precis som du skriver.

Jag hoppas att du fått svar på dina frågor. Om du undrar något mer är du välkommen att kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar,

Martin AmnellRådgivare