FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag26/11/2013

Allmänna frågor om överlåtelse av aktier

Förutsättning.. Jag är minoritetsägare 6-7% i ett litet bolag som omsätter ca 6-9mkr. Jag vill veta hur jag säljer mina aktier. Vad man får göra och inte får göra. Jag köpte mina aktier för 2år sedan när företaget gick lite risigt. S.tillgångar var 2.1mkr. Jag köpte 9% av aktierna i slutet av året till priset för vad s.tillg. var. Dvs 189tkr. Företaget gick dåligt det året och det var väntat att gå back. Vi backade 400tkr och s.tillg. är således 1.7mkr. Vi har sedan dess gått bra. Gjorde plus på 20tkr efter flrra året och vi räknar ned att göra några 100tkr plus i år. Däremot vill jag sälja mina aktier men vad är lägsta pris och vilka rättigheter har jag? Tacksam för svar !

Lawline svarar

Hej!

En grundläggande egenskap för aktier och aktiebolag är aktiers fria överlåtbarhet. Enligt 4 kap. 7 § aktiebolagslagen (https://lagen.nu/2005:551) står det aktieägaren fritt att sälja aktier till den som är intresserad av att köpa aktierna. Aktiebolagsrättsligt kan denna rätt endast inskränkas om bolaget har tagit in hembuds-, förköps- eller samtyckesförbehåll i bolagsordningen. Om så har skett måste detta/dessa förbehåll respekteras. Även eventuella aktieägaravtal bör beaktas innan en försäljning sker.

Att prissätta aktierna är däremot svårare. Hur beräkningen ska ske regleras heller inte i aktiebolagslagen. Det står dig därmed fritt att komma överens med en potentiell köpare om vilket pris aktierna ska säljas för. Om du behöver hjälp med försäljningen rekommenderar Bolagsverket att du vänder dig till exempelvis advokat eller företagsmäklare (http://www.bolagsverket.se/ff/foretagsformer/aktiebolag/avveckla/forsaljning-1.3390).

Av de förutsättningar du angett framgår inte hur bolagets aktier är fördelade utöver de aktier du äger. Det bör dock noteras att du har rätt att begära att dina aktier inlöses om det i bolaget finns en majoritetsägare som äger mer än nio tiondelar i bolaget.  Bestämmelser om detta finns i 22 kap. aktiebolagslagen (https://lagen.nu/2005:551).

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare