Allmänna frågor om gåva och förskott på arv

Hej.

Planerar att ge mina 2 barn en fastighet vilken står på mig. Om jag går bort får min fru då ,sköta det här eller ärver barnen det direkt, dom är boende utomlands.

Lawline svarar

Hej,

Stort tack för att du valt att vända dig till Lawline med dina frågor.

Du nämner i din frågeställning att du vill ge bort (gåva) en fastighet till dina barn. Följdfrågan på detta är om din fru, efter denna gåva och vid ditt avlidande, måste ta hand om din kvarlåtenskap efter din bortgång.

Viktigt att notera är att en gåva överför äganderätten till dina barn. Om denna gåva fullbordas innan ditt frånfälle är detta ingenting som kommer att direkt påverka själva dödsboförvaltningen. Gåvan är fullbordad innan din död. Emellertid kommer denna gåva att räknas som förskott på arv enligt 6 kap. 1 § ärvdabalken. Detta innebär att gåvans värde skall avräknas från dina barns arvslott när de så småningom ärver din kvarlåtenskap. Om du önskar att så inte skall vara fallet, dvs. att gåvan inte skall räknas som förskott på arv, kan du i din gåvohandling föreskriva att gåvan inte utgör förskott på arv.

Ytterligare en sak som är viktig i sammanhanget är ditt äktenskap. Jag utgår ifrån att fastigheten är giftorättsgods eftersom du inte nämnt något annat om saken. Om det sker en minskning av giftorätten genom gåva från din sida tre år innan talan om äktenskapsskillnad väcks vid domstol, och om denna minskning inte är obetydligt, så skall det vid bodelningen (lottläggningen) räknas som om denna gåva inte har fullbordats. Detta gäller som sagt endast vid skilsmässa och detta framgår av 11 kap. 4 § äktenskapsbalken.

Eftersom du är i äktenskap innebär detta att din fru kommer att ärva din kvarlåtenskap med fri förfoganderätt. Jag utgår ifrån att ett testamente saknas. Detta innebär att din fru ärver hela din kvarlåtenskap framför era gemensamma barn. Barnen måste helt enkelt ”vänta” tills den efterlevande maken (deras mor/din fru) avlider för att få ut arvet dels efter dig och givetvis dels efter henne. Detta framgår av 3 kap. 1 § ärvdabalken. Detta gäller endast om barnen du nämner är era gemensamma barn. Särkullbarn har rätt att få ut sin del direkt när dennes förälder avlider trots att denne förälder vid bortgången har ingått nytt äktenskap med annan.

Om gåvan inte hinner fullbordas innan din död kan du givetvis testamentera fastigheten till dina barn. Då kommer de att få ut fastigheten direkt istället för att behöva vänta tills den efterlevande makens (deras mor/din fru) avlider. Även i testamentet kan du föreskriva att gåvan inte är förskott på arv.

Har du fler frågor som anknyter till detta skall du givetvis höra av dig. Har du följdfrågor kan du kontakta info@lawline.se Om du behöver hjälp med gåvobrev eller testamente har Lawline ett samarbete med Familjens jurist. Vi kan hjälpa dig att få kontakt med dem för vidare konsultation.

Lawline RådgivareRådgivare