Allmänna frågor om arvsordning och arvsavstående.

Vem ärver?

Min mor avled för någon vecka sedan och jag blir bouppgivare till bouppteckningen. Jag har upptäckt att dödsboet efter min far som dog 1965 ej avvecklats, troligen för att hans dödsbo står som legal ägare med 1/18 av en fastighet. Jag har beställt min fars bouppteckning och släktutredning i första och andra led från riksarkivet men har inte fått materialet än.

Frågan är vem/vilka som ärver.

Mor och far var gifta. Far avled 1965 och Mor blev änka. Hon har inte gift om sig efter det. Mor och far fick tre barn, varav två av oss är i livet. Den tredje som avled 2000,var ogift och hade inga barn. Min mor har fått två barn till efter fars död, två halvsyskon till oss och båda är i livet. Mor har inte gift om sig efter det att hon blev änka efter far.

Är vi bröstarvingar till vår far både dödsbodelägare i mors dödsbo och efterarvingar till fars dödsbo? Vem ärver fars andel i fastigheten när arvsskifte efter honom upprättas? - Vi bröstarvingar till far, eller alla levande syskon som är bröstarvingar till vår mor? Vad händer om exempelvis jag gör ett arvsavstående, kan jag göra det till förmån till någon av mina halvsyskon eller hur fördelas "min" andel bland de övriga?

Lawline svarar

Hej,

Stort tack för att du vänt dig till Lawline med dina frågor!

Eftersom din far och din mor var gifta med varandra så innebär detta att din mor ärvde din fars kvarlåtenskap med fri förfoganderätt år 1965 när han gick bort. Att din mor ärvde din far med fri förfoganderätt innebär att hon fick rätt att fullt ut disponera över egendomen, exempelvis genom köp, byte eller gåva. Däremot fick hon inte testamentera bort hans kvarlåtenskap. Detta framgår av 3 kap. 1 § ärvdabalken.

En av dina frågeställningar är om ni är efterarvingar till er far samt om ni är bröstarvingar och dödsbodelägare i både din mors och din fars ännu icke avvecklade dödsbo. Enligt 2 kap. 1 § ärvdabalken är närmaste arvingar på grund av släktskap den avlidnes bröstarvingar. Med bröstarvingar avses inte endast barn, utan även barnbarn och barnbarns barn – dvs. släktskap i rakt nedstigande led. Således är du och dina syskon (låt vara att ett syskon är avlidet tills vidare) bröstarvingar till såväl er far som er mor.

Dödsboet är en juridisk person. I svensk rätt har vi fysiska personer och juridiska personer. En fysisk person är helt enkelt en människa medan en juridisk person är exempelvis ett bolag. Det som kännetecknar en juridisk person är att denne själv kan ingå avtal samt åta sig förpliktelser. Detta innebär exempelvis att dödsboet i sig kan ingå avtal. Enligt 18 kap. 1 § ärvdabalken är efterlevande make eller sambo, arvingar och universella testamentstagare dödsbodelägare.

Problemet här är att efterlevande make, i detta fall din mor, numera är avliden. Om det är så att en bodelning gjordes efter din fars död eller inte skulle göras, var din mor aldrig dödsbodelägare i din fars dödsbo. I din frågeställning saknas det information kring just denna fråga.

Om (med betoning på om) någon bodelning aldrig gjordes efter din fars död blir saken något annorlunda. Enligt nämnda lagrum är efterlevande make dödsbodelägare. Om nu någon bodelning aldrig gjordes eller inte heller skulle göras (18 kap. 1§ 2 st. ärvdabalken) innebär det att din mors andel i dödsboet nu ärvs enligt den legala arvsordningen. Din mors dödsbo inträder alltså inte såsom dödsbodelägare utan delägarskapet går vidare till er, eftersom ni är närmst arvingar och då på grund av ert släktskap (ni är ju bröstarvingar).

Idag, nu när din mor avlidit, är ni dödsbodelägare såväl i din mors dödsbo som i din fars dödsbo. Under tiden din mor levde var ni inte dödsbodelägare i er fars dödsbo eftersom ni då inte var omedelbart arvsberättigande (Brattström & Singer, Rätt arv, s. 150).

För att sammanfatta din första fråga kan följande sägas: Ni är bröstarvingar till er far och er mor, oaktat att er far dog 1965 och har varit det sedan dess. Ni är också efterarvingar till er far och ni är dödsbodelägare både i er far och er mors dödsbo.

Din andra fråga gäller vem som ärver din fars andel i den fastighet där han upptas som ägare till 1/18. När din far avled år 1965 var det din mor som ärvde detta eftersom de var gifta. Även om det är hans dödsbo som äger andelen idag så är det din mor som har ärvt denna andel. Således ingår denna andelsrätt i fastigheten i din numera avlidne mors dödsbo. Nu när din mors arv skall skiftas skall arvet delas på kvotdelar mellan hennes arvingar – bröstarvingar.

Situationen med ditt syskon som avled år 2000 kommer nu upp till bedömning. Enligt 2 kap. 2 § ärvdabalken är det föräldrarna som ärver sitt barn, om barnet inte har några egna bröstarvingar (eller har testamenterat bort sin kvarlåtenskap). Du har inte nämnt något om huruvida testamente fanns efter ditt avlidna syskon. Men eftersom din far var avliden år 2000 skulle hälften av ditt avlidna syskons kvarlåtenskap tillfallit dig dina andra syskon (såväl hel- som halvsyskon). Detta framgår av 2 kap. 2 § 2-3 st. ärvdabalken. Dina halvsyskon är inte bröstarvingar till din far, varför de inte äger någon arvsrätt till den del av hans kvarlåtenskap som numera finns i din mors dödsbo (dvs. efterarvet efter din far).

När det gäller frågan om arvsavståendet räknas detta som en civilrättslig gåva, vilket inbegriper rätten att få välja gåvotagare fritt. Inom gåvorätten är ett väsentligt rekvisit för att man skall tala om ”gåva” att gåvogivaren fritt får välja gåvomottagare. Således kan du välja vem som skall rikta ditt arvsavstående mot. (Brattström & Singer, Rätt arv, s. 57 samt NJA 2001 s. 59).

Jag skulle rekommendera dig att kontakta en jurist för ytterligare konsultation just med tanke på frågor om efterarvsrätt, dess storlek och fördelning. Genom Lawline kan du boka en konsultation tillsammans med vår samarbetspartner Familjens jurist (se hemsida HÄR). Bokning gör du på denna länk. Har du frågor som direkt sammanfaller med din frågeställning eller om något syns oklart - kontakta info@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare