Allmän visstidsanställning

Hej!

Jag har vart anställd på ett företag där avtalet var allmän visstidsanställning mellan 18/5-25/6-17. Och nu har det slutat gälla, jag har ej fått något nytt avtal trots jag sagt till, men nu har jag fått erbjudande om ett annat arbete.

Är det då okej för mig att sluta arbeta på den platsen då jag inte har ett giltigt avtal & istället välja att börja på den nya? Eller har jag någon skyldighet att arbeta kvar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

I det aktuella avtalet har det avtalats en tid där du har varit förpliktigad till att arbeta. Eftersom kontraktet även innehöll ett slutdatum, har du från och med slutdatumet inga förpliktelser mot din arbetsgivare att infinna dig på arbetsplatsen och utför arbetsuppgifter. Eftersom din arbetsgivare inte har förlängt kontraktet (vilket även kräver ditt samtycke) och du ej längre arbetar kvar, är du nu fri att vända dig till andra arbetsgivare att både söka och ta jobb. Ovanstående gäller enligt allmänna avtals- och arbetsrättsliga principer.

Då jag är osäker på din fråga ska även tilläggas: Är det så att du har fortsatt arbeta på arbetsplatsen, med din arbetsgivares samtycke, dock utan avtal, har du fortfarande en rättighet att sluta arbeta där. Jag råder dig om så är fallet att meddela din arbetsgivare i förväg att du bestämt dig för att arbeta någon annanstans.

Hoppas att svaret hjälpte dig, ha en fortsatt trevlig dag.

Marcus AnstrinRådgivare