Allmän visstidsanställd LAS 5 §

Hej!

Jag har har sedan sista September 2013 jobbat på ett företag som konsult och är alltså anställd via en känd rekryteringsbyrå. Jag har sedan dess blivit förlängd med 3 månader i taget. Nyss förlängdes kontraket igen till och med sista september 2014. Situationen är osäkerför mig eftersom att jag aldrig vet om jag ska ha jobb 3 månader till eller ej. Detta ska jag självklart ta upp med rekryteringsbyrån samt företaget men min fråga är till er lyder: Hur länge kan man bli förlängd med tre månaders kontrakt? Kan de verkligen fortsätta så i hur många år som helst?

Tack snälla för hjälpen, MVH

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga så är din anställningsform en allmän visstidsanställning enligt Lagen om anställningsskydd, LAS 5 § p.1 https://lagen.nu/1982:80.

En allmän visstidsanställning som har varat under minst två år under en femårsperiod övergår automatiskt till en tillsvidareanställning enligt, LAS 5 § 2 st.

Det finns inget som hindrar din arbetsgivare att anställa dig i 3-månadersintervaller. Men detta förfarande är som sagt bara tillåtet i maximalt 2 år. Sedan övergår anställningen till en tillsvidareanställning.

Ellinor SvenssonRådgivare