Allmän handling

Jag undrar om ett landstings ledningssystem med alla instruktioner, riktlinjer o checklistor anses som offentlig handling?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga, jag ska försöka besvara den så gott jag kan!

I Sverige gäller offentlighetsprincipen 2:1 TF som du hittar här. Den ger varje medborgare en rätt att ta del av allmänna handlingar. Vad som är en allmän handling anges i 2:3 1 st. Begreppet handling definieras i 2:3 TF som en framställning i skrift eller bild samt upptagning som kan avläsas, avlyssnas eller på annat sätt uppfattas endast med tekniskt hjälpmedel. Utöver det krävs det att handlingen förvaras hos en myndighet, 2:3 TF. I detta fall uppfylls båda kriterierna då handlingarna du efterfrågar antagligen kan avläsas och ett landsting räknas alltid som en myndighet.

För att handlingen sedan ska bli allmän krävs vidare att den är inkommen eller upprättad hos myndigheten, 2:6-7 TF. I detta fall är det därför kriteriet upprättad som måste vara uppfyllt, då inbördes instruktioner ej kan anses inkomna i normala fall. Handlingar som hör till ett ärende som myndigheten handlägger blir allmänna när de expedieras eller färdigställs. De handlingar du efterfrågar hör oftast inte till ett ärende då de endast är inbördes instruktioner, de blir då istället allmänna när de har justerats klart. Detta kan vara något krångligt att fastställa men normalt kan sägas att när den sista instruktionen är skriven på papperet och de getts ut till medarbetarna anses handlingen som justerad och därmed också allmän. Ett ännu starkare bevis på att handlingen är färdigjusterad har ansetts vara när handlingen är utskriven och insatt i en pärm eller liknande. Håller handlingarna däremot på att upprättas hos någon anställd vid myndigheten och instruktionerna ej är helt klara, kommer inte handlingarna anses som allmänna. Därför kan vissa av de handlingarna du efterfrågar både vara allmänna och icke allmänna beroende på om de anses färdigsjusterade eller ej.

Sammanfattningsvis så kan sägas att de handlingar som är införda i ledningssystemet får anses som färdig justerade då de i allmänhet gäller för landstingets medarbetare. Därför är dessa handlingar i regel allmänna handlingar enligt 2:7 TF.

Hoppas det var svar nog på din fråga!

Eric BrinckRådgivare