FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt27/08/2015

Allemansrätten, förtöjning vid annans brygga

Får man utan att fråga förtöja en båt vid privat brygga som inte ligger i direkt anslutning till bostaden. Jag har servitut på bad och båt brygga

Lawline svarar

Hej,
tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågan du ställer rör allemansrätten. Det är enligt denna tillåtet att gå i land och tillfälligt förtöja vid en strand som inte hör till en tomt. Det är avgörande huruvida man riskerar att störa markägaren eller närboende. En längre förtöjning vid någons brygga utgör förmodligen egenmäktigt förfarande om beteendet är till hinder för markägaren, se 8 kap. 8 § Brottsbalken (1962;700). Gränserna är väldigt flytande, men en tillfällig förtöjning vid din brygga kan anses vara tillåten.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare