Alkoholreklam i bar

Hej! Jag driver en reklambyrå här i Stockholm. Det planeras att kontakta ägare till pubar och disco runt om i hela Sverige. Saken gäller att det ska sättas upp tv-skärmar inne på dessa ställena. På dessa skärmar ska det endast sändas alkoholreklam. Från att dem öppnas tills det stängs. Vi sänder reklamen från vårat eget kontor. Ut direkt på TV-skärmarna på platserna. Eller att reklamen sänds från en USB som sätts in direkt i skärmen.

Vad säger lagen om att sända alkoholreklam inne på pubar och disco?

Är det lagligt att marknadsföra alkoholreklam inne på pubar och disco?

Om det är lagligt. Är det varje kommun som avgör?

Vad måste man tänka på?

Jag vet redan reglerna om hur alkoholreklamfilmer få vara och inte får vara.

Vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

För marknadsföring av alkoholhaltiga drycker gäller 7 kap. alkohollagen i tvingande bemärkelse. Jag skulle säga att TV-marknadsföring i en bar inte möter de krav som ställs eftersom det kan anses "uppsökande" enligt 1 § och därmed blir det inte tillåtet.

Hoppas det besvarar frågan. Ursäkta sent svar.

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare