FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt29/08/2016

Alkohollagen innehåller ingen centilitergräns per glas

Hur många cl starlsprit får serveras av en bartender i ett glas enligt alkohollagen?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Det finns ingen sådan centilitergräns i alkohollagen (som du hittar här). Därmed ställs krav på att en bartender inte ska "överservera", det vill säga servera en person så mycket alkohol att denne blir påtagligt berusad. En bartender får heller inte servera alkohol till en märkbart berusad person.

Kommunerna kan ha egna lokala bestämmelser kopplade till serveringstillståndet, t ex hur starka drinkar som får serveras eller hur många cl starksprit per glas som ska serveras. Även stället med serveringstillstånd kan ha egna rutiner och regler för att minska risken för överservering. Men alkohollagen anger ingen maxgräns för hur många cl starksprit varje glas får innehålla.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare