FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder15/10/2017

Alkoholimport för privat bruk - smuggling eller giltigt?

Hej jag var i Tyskland och köpte alkohol till min sons 30 års fest. Tull beslagtog detta. Blev helt friad och fick tillbaka allt till och med varor som hade gott ut. Detta va efter sonen fyllt år. Jag spara detta för min egna 65 årsdag. Åker till Tyskland ibland för att hämta bil skärmar till gamla kunder . Haft eget företag . Handlade med mig alkohol denna gång och hade med mig en nära vän. Handlade till dottern som innom kort tid går ur skolan och fyller 20 år . Hon fyller 20 innan hon går ur skolan och först får det den dagen.

Tull tar in mig igen kontaktar åklagaren gör husrannsakan tar min sparade sprit som jag fått tillbaka från dom. Min stora fråga är igentligen . Får dom beslagta samma sprit som jag fått tillbaka från dom ? För nu hävdar dom det som va i hemmet och bilen är grov smuggling. Dom påstår oxå att mina barn inte är nära anhöriga för dom inte bor under samma tak . Slutar man va nära anhörig när sina barn flyttar ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Nedan är bland annat utdrag ur ett tidigare svar jag gav till en annan med en liknande fråga tidigare.

När det kommer till överlåtelse och import av alkohol så gäller Alkohollagen (2010:1622). I 4 kap. 4 § 2 st. 2 pkt och 4 pkt i Alkohollagen så kan en privatperson som har fyllt 20 år transportera alkohol in i Sverige som är till för denne/dennes familjs personliga bruk eller som en gåva/överlåtelse till en vän samt dennes familj. Det är alltså lagligt för dig att köpa och överlåta alkoholen om det är till din kompis eller annan närstående person i ditt liv, det viktiga är att du gör det i egenskap av privat person och följer reglerna som tullverket satt upp.

Här ser du vad tullen säger kring alkoholimport för privat bruk.

Eftersom det nu dessutom handlar om din sons 30-års fest samt din snart nyblivna 20-årings 20-års fest så bör det absolut inte vara några problem att importera alkoholen. Dock vet jag inte hur mycket du försökt importera men i den tidigare nämnda länken till tullens hemsida så har de riktlinjer för hur mycket som är acceptabelt innan det är du som måste bevisa varför du behöver så mycket alkohol för privat bruk.

För att besvara dina andra frågor så finns det inga regler för att man inte kan beslagta tidigare beslagtagen alkohol, bara för att dina barn och du bor under samma tak innebär inte att ni inte är närstående så det låter väldigt underligt att åklagaren drev igenom en husrannsakan. Om du är oroad för konsekvenserna som kan följa det rekommenderar jag dig att kontakta en advokat. I min åsikt så låter det dock som om du inte gjort något fel, men det är ingen kvalificerad bedömning. Speciellt då jag inte har så stort underlag att gå på.

Jag hoppas att jag lyckats besvara dina frågor och önskar dig en trevlig fortsatt dag!

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare