Alkohol som gåva - brott mot alkohollagen?

Får jag som underårig ta emot gåvor med innehåll av alkohol och får jag transportera alkohol åt någon annan utan att jag gett något för det?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar bestämmelserna i alkohollagen och där stadgas att det är förbjudet att överlämna spritdrycker, vin eller starköl som gåva eller lån till den som inte har fyllt 20 år, samt att överlämna öl som gåva eller lån till den som inte har fyllt 18 år.

Detta förbud gäller inte när någon bjuder på en alkoholdryck för förtäring på stället, till exempel i hemmet. För den som inte fyllt 20 år får spritdrycker, vin eller starköl endast bjudas om det med hänsyn till den bjudnes ålder och omständigheterna i övrigt inte är uppenbart oförsvarligt. Detsamma gäller i fråga om öl beträffande den som inte fyllt 18 år. Avsikten med förbudet är att förhindra att unga bjuds på sådana mängder alkohol att de riskerar att skadas, utnyttjas eller annars fara illa. Någon exakt mängd alkohol som den unge kan bjudas på kan inte anges utan måste vara beroende av den unges ålder och mognad, situationen under vilken han eller hon bjuds och hur han eller hon som individ reagerar på alkohol.

Beträffade fråga vad som gäller om du transporterar alkohol åt någon annan är svaret beroende på hur och varför du transporterar. Om du fått alkoholen på ett sätt som står i strid med alkohollagen så ska alkoholen förverkas.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare