Åldersgräns för köp av pornografiskt material?

Hur gammal måste man va för att köpa pornografisk matrial?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns ingen i lag uppställd åldersgräns för köp av pornografiskt material. En motion lades dock fram år 2001, som föreslog en utredning beträffande behovet av en åldersgräns på 18 år för att få hyra/köpa pornografiskt material. Motionen fick emellertid avslag. Här är en länk till motionen på riksdagens hemsida: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/mot-200102Ub231-Sexualunderv_GP02Ub231/

Jag hoppas att jag besvarade din fråga trots att det inte blev speciellt långt. I annat fall är du välkommen att ställa ytterligare frågor i formuläret nedan.

Med vänliga hälsningar,

Adam Karttunen BarkRådgivare